دیجیتال مارکتینگ Digital Marketing به مجموعه فعالیت هایی که جهت تبلیغ محصولات و خدمات با استفاده از ابزارهای دیجیتالی صورت می گیرد گفته می شود. این یک تعریف خیلی ساده از دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتالی بود. در واقع دیجیتال مارکتینگ خیلی گسترده تر از دیگر روش های بازاریابی در کسب و کارهای سنتی است.
در این مقاله از سری مقالات هیربددیزاین قصد دارم در مورد دیجیتال مارکتینگ و ابزارهای آن و همچنین مزیت های آن صحبت کنم. پس اگر دوست دارید با بازاریابی دیجیتالی به طور کامل آشنا شوید تا انتهای این مقاله همراه من باشید.
تعریف بازاریابی دیجیتال
سایت HubSpot که از سایتهای معتبر در حوزه بازاریابی دیجیتال و استراتژی محتوا محسوب میشود در تعریف بازاریابی دیجیتال به این نکته اشاره کرده است که این عبارت، یک چتر مفهومی محسوب میشود.
به عبارت دیگر، به جای اینکه بتوان تعریف مستقیمی برای آن ارائه کرد، بهتر است همهی آن تکنیکها و ابزارهایی را بشناسیم که زیر عنوان دیجیتال مارکتینگ قرار میگیرند.
اگر چه تعریف واحدی از بازاریابی دیجیتال در دست نیست، اما به نظر میرسد بتوان تعریف زیر را تا حد خوبی، فصل مشترک توضیحات رایج در زمینه بازاریابی دیجیتال در نظر گرفت.
در واقع بازاریابی اینترنتی گام به گام با مشتری در حرکت است. چند نمونه از دیجیتال مارکتینگ در زیر آورده شده است:
در این روش با استفاده از تکنیکهای طراحی سایت و سئو سعی در بهبود جایگاه سایت مورد نظر دارند تا با ارتقا جایگاه سایت در نتایج جستجو و قرار گرفتن در صفحه اول کاربران سریعتر و راحت تر به سایت دسترسی داشته باشند. بهینه سازی به دو صورت بهینه سازی داخلی و بهینه سازی خارجی است. در بهینه سازی داخلی شامل کاربرد درست کلمات کلیدی، لینکهای داخلی و کلاً بر طراحی سایت دلالت دارد. اما بهینه سازی خارجی مانند لینکهایی است که به سایت شما داده می شود.در این روش باید دقت شود که اصول سئو بصورت دقیق و منظم در سایت رعایت شود تا به نتیجه مناسب برسد و اگر در سئو اشتباهی صورت بگیرد میتواند به نابودی رتبه های سایت و حتی حذف از نتایج جست و جو منجر شود.آن بخضی از سئو که مربوط به داخل سایت میشود شامل رفع ایرادات کد نویسی و ظاهری سایت و همچنین تولید محتوی اختصاصی و با کیفیت بصورت هدفمند با برنامه زمانی مشخص باشد و در کنار آن فعالیت در شبکه های اجتماعی و انتشار محتوی و همچنین ساخت بک لینک از منابع معتبر و مرتبط میتواند باعث کسب رتبه های خوب در گوگل شود.
در این روش که با استفاده از نرم افزارهای ارتباط جمعی نظیر فیسبوک، تلگرام، g+ و … می باشد صورت میگیرد در این بازاریابی هدف شناساندن برند و خدمات خود به انسان ها و ارتباط و تعامل بیشتر با مخاطبان و بالفعل کردن مشتریان بالقوه و وفادار کردن این کاربران می باشد. این روش که به نوعی بازاریابی دهان به دهان است کاربران با به اشتراک گذاری کامنت ها این نوع تبلیغ را گسترش می دهند. همچنین از دیگر اهداف این روش لینک دهی و به اشتراک گذاری تصاویر و ویدئوهای خود و بالابردن ترافیک وب سایت می باشد.یکی از اشتباهات رایجی که شرکت ها برای استفاده از شبکه های اجتماعی مرتکب میشوند این است که سعی میکنند همه جا حضور داشته باشند و این اشتباه است. قبل از اینکه در شبکه های اجتماعی فعالیت کنید باید از ابتدا ببینید مخاطبین شما چه افرادی هستند و بیشتر در چه شبکه های اجتماعی میتوان آنها را یافت.برای مثال شرکتی که فعالیت تولید و فروش ژنراتو دیزلی یا قطعات خودرو میکند نباید در اینستاگرام به دنبال مشتری باشد زیرا محصولاتی که تولید میکند مشتری خاص دارد و باید به سراغ شبکه اجتماعی مانند لینکداین برود که تخصصی کسب و کار است.
این نوع از بازاریابی در تلاش برای ارائه محتوایی است که بتواند با کمترین و مناسب ترین کلمات بهترین و عمیق ترین تأثیر را بر مخاطبان گذاشته و از طریق درگاه و کانال های ارتباط جمعی کاربران به نشر این محتوا بپردازند و مشتریان را به سمت وب سایت شما هدایت کند.
نمایش تبلیغات نوع دیگری از تبلیغات است که برای کاربران راحت تر و قبل فهم تر و تاثیرگذاری بیشتری دارد. بنر نوعی از این تبلیغات می باشد که بدون هزینه نمی باشد. ویدئوهای تبلیغاتی که شرکت ها از محصولات و خدمات خود تهیه میکنند با بالا رفتن سرعت اینترنت جای خود را در تبلیغات بیشتر باز کرده اند.برای نمایش تبلیغات هم باید وقت گذاشت و استراتژی مناسب تعیین کرد و همچنین کانالهای مختلف تبلیغاتی را بررسی و موارد کاربردی را انتخاب کرد تا در مقابل سرمایه خرج شده حداکثر نرخ بازگشت سرمایه یا ROI را داشته باشید.وقتی کمپین تبلیغاتی ایجاد شد باید در بازه های زمانی مختلف میزان تاثیر گذاری و بازده آن را تست کنید و تا حد ممکن آن را بهینه سازی کنید و اگر میبینید بازده خاصی برای شما ندارد آن کانال تبلیغاتی را کنار بگذارید و به سراغ ابزارهای دیگر بروید.برای مثال اگر از تبلیغات بنری بازده خوبی نمیگیرید به سراغ تبلیغات ادوردز بروید و اگر آن هم برای شما مناسب نیست میتوانید به سراغ تبلیغات تلگرام یا حتی اس ام اس بروید.با استفاده از ابزارهای آنالیزی میتوانید بفهمید هر روش تبلیغاتی چقدر برای شما تاثیر گذار بوده است و بر اساس این آمار مسیر آینده برنامه نمایش تبلیغات آنلاین خود را مشخص کنید.
بازاریابی ایمیلی یکی از شایع ترین نوع بازاریابی می باشدکه با طراحی مناسب صفحه فرود سایت و ارسال منظم ایمیل به مشتریان می توانید مشتریان بالقوه بیشتری را به صورت وفادار نگه دارید و از اهداف آن میتوان به معرفی برند به مشتریان، اطلاع رسانی مشتریان از تازه ترین محصولات و خدمات، هنگامی که مشتریان وارد سایت شما می شوند و ایمیل شان را در اختیار شما قرار میدهند در واقع علاقه مندی خود را به سایت اعلام میدارند و حتی با ترک سایت با داشتن ایمیل می توانید آنها را به سایت خود برگردانید و حتی می توانید نتایج ایمیل های ارسالی را از مشتریان دریافت کرده و مطابق بازخورد مشتریان محصولات آینده خود را طراحی کنید.نکته مهمی که در بازاریابی ایمیلی باید رعایت شود این است که نباید هرگز مزاحم حریم شخصی افراد بشوید و بصورت ناخواسته هر روز به بهانه های مختلف به آنها ایمیل ارسال کنید.هیچ کاربری این رفتار را نمیپسندد و با این کار فقط ارزش برند و خودتان را زیر سوال میبرید.سعی کنید ایمیلها در بازه های زمانی مشخص شده و بصورت هدفمند فقط برای کاربرهایی که خودشان تمایلشان را برای دریافت ایمیلهای شما اعلام کرده اند و در خبرنامه سایت عضو شده اند بفرستید و همچنین قابلیت انصراف از خبرنامه را در انتهای آن قرار بدهید.
بازاریابی از طریق موتورهای جستجو به دو نوع سئو و به ازای هر کلیلک می باشد. که در سئو مربوط به طراحی مناسب سایت می باشد اما تبلیغات کلیکی مبلغی به موتورهای جستجو پرداخت می کنید و سایت شما در قسمت تبلیغات نمایش داده خواهد شد و به ازای هر کلیلکی که کاربر پس از جستجو در موتورهای جستجو بر روی تبلیغات شما کلیک میکند هزینه محاسبه میگردد. در نظر داشته باشید که بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM شامل دو بخش می شود: بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو یا سئو (SEO) و تبلیغات کلیکی در موتورهای جستجو یا PPC که مخفف Pay Per Click است.تبلیغات کلیکی در موتور جست و جو میتواند بسیار کم هزینه شود اگر بتواند کمپین های خود را بهینه سازی کنید و کیورد هایی را در نظر بگیرید که بازدهی بیشتری برای شما دارند و کیوردهای گران قیمت را در صورت عدم کارآیی حذف کنید.بسیاری از شرکتها در ایران بدون داشتن مشاور مناسب و حرفه ای در تبلیغات آنلاین بصورت بی هدف کمپین های مختلف راه اندازی و هزینه بسیار زیادی بابت تبلیغات گوگل میدهند. در صورتی که میتوان با بهینه سازی صفحه فرود و کیورد های مشخص شده برای کمپین تا حد زیادی هزینه های تمام شده برای شرکت را کاهش داد و از طرف دیگر بازدهی بیشتری از کمپین گرفت.
مزیت دیجیتال مارکتینگ قیمت مناسب، در دسترس بودن و 24 ساعته بودن است. همچنین به دلیل خاصیت دروانگرا بودن روش های Digital Marketing ، بازاریابی اینترنتی می تواند در بسیاری از مواقع در کسب و کارهای مختلف موفق عمل کند و نتیجه موثر ایجاد نماید. استفاده از دیجیتال مارکتینگ روز به روز در حال افزایش است و روش های بازاریابی درون گرا به مرور جایگزین روش های سنتی بازاریابی مانند بازاریابی تلفنی، تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات رادیویی، تبلیغ در روزنامه ها و… خواهند شد.
آیا بازاریابی دیجیتال در همهی کسبوکارها جواب میدهد؟
بازاریابی دیجیتال میتواند در هر کسبوکاری و در هر صنعتی بهکار رود. فارغ از اینکه در شرکت خود چه محصولی را میفروشید، باید بدانید که بازاریابی دیجیتال میتواند با شناخت شخصیتهای خریدار نیازهای مخاطب شما را شناسایی کند و محتوای آنلاین ارزشمندی را خلق کند. هرچند، این بدین معنی نیست که تمام کسبوکارها باید به یک شکل، راهبرد بازاریابی دیجیتال را بهکار گیرند.
مزایای اصلی بازاریابی دیجیتال چیست؟
بازاریابی دیجیتال برخلاف بازاریابی آفلاین، به بازاریابان اجازه میدهد تا نتایج دقیق را بهصورت آنی مشاهده کنند. اگر تاکنون تجربهی انتشار آگاهی در روزنامهای را داشتهاید، حتما میدانید که چقدر دشوار میتوان تخمین زد که آن آگهی را چه تعدادی دیده و به آن توجه کردهاند. بهعبارتدیگر، اصلا هیچ تضمینی وجود ندارد که آن آگهی باعث فروش محصول مورد نظرتان باشد.
ازسویدیگر، در بازاریابی دیجیتال میتوانید تقریبا ROI اکثر تلاشهای بازاریابیتان را بسنجید.
در زیر چند نمونه اشاره میشود:
ترافیک وبسایت
با بازاریابی دیجیتال میتوانید تعداد افرادی را که از صفحهی اصلی وبسایتتان بازدید کردهاند، بهصورت آنی و لحظهای با استفاده از یک نرمافزار تحلیلگر دیجیتال مانند “HubSpot” ببینید. همچنین آمار اینکه که چه تعداد صفحه بازدید شده است، با چه دستگاهی وارد وبسایت شما شدهاند و در چه منطقهی جغرافیایی قرار دارند و نیز سایر اطلاعات تحلیلی دیجیتالی آنها را میتوانید مشاهده کنید.
این امکان به شما کمک میکند تا براساس تعداد افرادی که روزانه به وبسایت شما وارد میشوند، اولویتبندی کنید که بر روی کدام مجاری بازاریابی وقت بیشتری بگذارید و به کدام مجاری وقت کمتری اختصاص دهید. برای نمونه اگر تنها ۱۰٪ ترافیک شما از جستوجوی اصلی در گوگل است، باید وقت بیشتری را بر روی SEO صرف کنید تا آن را افزایش دهید.
با بازاریابی آفلاین، به دشواری میتوان گفت مردم قبل از تعامل با فروشنده یا خرید محصول، با برند شما چه ارتباطی برقرار میکنند. اما در بازاریابی دیجیتال میتوانید گرایشها و طرحهای رفتاری مردم را قبل از اینکه به مرحلهی نهایی فرایند خرید برسند شناسایی کنید؛ بهعبارتدیگر، شما میتوانید درست در ابتدای قیف بازاریابی، تصمیمات آگاهانهتری را در مورد نحوهی جذب افراد به وبسایتتان اتخاذ کنید.
عملکرد محتوا و هدایت مشتری
تصور کنید بروشوری را برای محصولتان ساخته و آن را از طریق صندوقپست بین مردم توزیع کردهاید؛ آن بروشور یک نوع محتوای آفلاین است. مشکل این است که شما اصلا نمیدانید چه تعدادی بروشور شما را باز کرده و خوانده و چه تعداد آن را بدون اینکه باز کنند، داخل سطل آشغال انداختهاند.
حال تصور کنید که همان بروشور را آنلاین پست کردهاید. میتوانید بهطور دقیق برآورد کنید که چه تعدادی از افراد از صفحات آن بروشور بازدید کردهاند. همچنین میتوانید جزئیات تماس افرادی که آن بروشور را دانلود کردهاند، بهدست بیاورید. نه تنها میتوانید تعداد افرادی را که با محتوای بروشور شما ارتباط برقرار کردهاند را شناسایی کنید، بلکه وقتی آن را دانلود کردند نیز میتوانید آنها را به سمت خرید محصول هدایت کنید.