هیربد دیزاین | طراحی اپلیکیشن
12563
rtl,page-template-default,page,page-id-12563,mkd-core-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,burst-ver-1.2, vertical_menu_with_scroll,smooth_scroll,blog_installed,wpb-js-composer js-comp-ver-4.11.2,vc_responsive
 

طراحی اپلیکیشن

طراحی اپلیکیشن ios یا اندروید؟ برای شروع کدام بهتر است؟
نگارش مطلب توسط: هیربد دیزاین

 

 

برای طراحی اپلیکیشن های موبایل، دو انتخاب اساسی وجود دارد. انتخاب اول شروع پروژه با طراحی اپلیکیشن اندروید و یا شروع پروژه با طراحی اپلیکیشن ios. این انتخاب از چند جهت مهم جلوه می نماید. در مسائلی مانند جذب بازار و استقبال کاربران، هزینه های تولید، کیفیت کار، زمان توسعه و مشکلات عرضه به بازار موثر خواهد بود. در ادامه به توضیح بیشتر هر یک از این پارامترها در مسئله طراحی و ساخت اپلیکیشن موبایل ها پرداخته می شود.
ارائه در بازار

اصولاً برای اپ های ios، یک درگاه اصلی وجود دارد و آن هم اپل استور است. البته بازار های جانبی مانند سیبچه نیز وجود دارد و معایب آن این است که بازدیدکنندگان کمی برای آن وجود دارد. این مسئله در حوزه اندروید کمی متفاوت تر است. به علت انحصار کمتری که بر سیستم عامل اندروید وجود دارد، درگاه های بیشتر و قوی تری برای آن وجود دارد. هرچند که نهایتاً گوگل پلی همچنان روی به بلامنازع فروشندگان اپ های اندرویدی است. رونق بازارهای دیگر مانند کافه بازار و گلکسی اپ ، در سطح خوبی قرار دارد. از مسائل مهمی که بسیار در انتشار اپ اندرویدی تأثیرگذار است این است که اپ های اندروید بدون هیچ واسطه ای می توانند بین گوشی ها و تبلت ها جابه جا شوند. اما این مسئله برای ایفون ها به هیچ وجه امکان پذیر نیست و شما فقط باید از بازار های مجاز آن اپ های خود را دریافت کنید.

کیفیت طراحی اپلیکیشن

صحبت در این مقوله کمی پیچیده تر از دیگر موارد است. به صورت کلی اپ های ios به علت این که از فیلترهای مجوز کیفی اپل استور عبور می کند، کیفیت بیشتری دارند. هرچند که این فیلترها برای بازارهای اندروید هم وجود دارد، ولی کمپانی اپل مقررات سختگیرانه تری در دستور کار خود دارد، و این موضوع را مدیون انحصاری بودند بازار خود می باشد. از طرفی وقتی شما کار را با توسعه اندروید شروع می کنید، به علت هزینه‌های کمتر و وجود متخصصان بیشتر در این حوزه، محصول نهایی کیفیت بیشتری دارد. مسئله مهم دیگر این است که اپ های ios به علت همگونی ورژن های آن، نیاز به کار کمتری برای به دست آوردن یک واحد کیفیت دارد. در حوزه اندروید شما با سخت افزار های گسترده از کمپانی های مختلف روبرو هستید. تنوع ورژنهای اندروید و سایر گوشی ها و تبلت های مختلف، کار را برای یک واحد کیفیت کمی سخت تر می کند. مشاهده نمونه کارهای هیربددیزاین

زمان توسعه

برای مشخص شدن زمان توسعه، یک نگاهی به سیکل تولید نرم‌افزارها بیندازیم. رایج ترین روش هایی که اکثر کمپانی ها از آن استفاده می کنند، روش های حلزونی یا اسپیرال میباشد. علت این موضوع آن است که هرچقدر هم در ابتدای کار مشخص کرده باشید که چه چیزی می‌خواهید، تغییرات اجتناب ناپذیر است. پس نتیجه بعد از برخی از تغییرات پروسه طراحی و ساخت دوباره تکرار میشود. حال با در نظر گرفتن این مسئله، و در نظر گرفتن علم متخصصانی که در دسترس ما هستند، می‌توان به این نتیجه رسید که توسعه اندروید از لحاظ زمانی به صرفه تر است. مورد دیگری که بسیار مهم می نماید، زمان دریافت بازخورد در اپ های اندروید کوتاهتر از اپ های ios است.
مشکلات تحریم
متاسفانه تحریم‌های کمپانی‌های آمریکایی, سایه سنگینی بر جنبه های مختلف بازار نرم افزار ایران گذاشته است. در تاریخی که این مقاله به نگارش درآمده, موجی در اپ استور راه افتاده که اپ های ایرانی را یکی پس از دیگری از دسترس خارج می کند. این مسئله دیر یا زود ممکن است سراغ اپ های اندرویدی در بازار اصلی ان یعنی پلی استور بیاید. اما مسئله این است که انحصار کمتری در اپ های اندروید وجود دارد و اصولا به محض خارج شدن از پلی استور از دسترس کاربران ایرانی، کافه بازار و امثال آن به صورت بالقوه می‌توانند، جایگزین آن شوند. یک مسئله تخصصی تر در مورد اپ های ios وجود دارد و آن این است که درگاه های مانند سیبچه از لایسنس های خود شرکت اپل استفاده می کنند. و اگر به هر دلیلی لایسنس های ایرانی از دسترس خارج شود، دسترسی به این درگاه ها نیز از بین خواهد رفت.
آمار کاربران اپلیکیشن های موبایل
یکی دیگر از مسائلی که در انتخاب شروع پروژه شما تأثیر گذار است ، میزان استفاده کنندگان یا همان یوز( user) های اپلیکیشن های اندروید یا ios هست.چرا که توجیه پذیر است ابتدا پلتفرمی را طراحی نمایید که مورد استقبال کاربران بیشتری قرار می گیرد.که می توانید در مقاله زیر گزارشی از آمار کاربران اپلیکیشن های ios و اندروید بدست آورید:

کسب درآمد از اپلیکیشن موبایل

چگونه از اپلیکیشن موبایل درآمد کسب کنیم؟
مدل های کسب و کار که می توانند به منظور کسب درآمد از یک برنامه تلفن همراه مورد استفاده باشند متفاوت است، اما برای تولید کنندگان، انتخاب همیشه آسان نیست. روش های مختلفی برای کسب درآمد از اپلیکیشن ها موبایل وجود دارد: تبلیغات، فروش برنامه ، خدمات یا ویژگی های که می تواند در داخل برنامه فروخت (درون پرداخت)، حق اشتراک و نهایتا کمیسیون.

روش های کسب درآمد از اپلیکیشنهای موبایل
پرداخت به ازای دانلود (PPD)
در این حالت، کاربر مجبور به پرداخت هزینه اپلیکیشن موبایل، قبل از دانلود آن است. این روش یکی از قدیمی ترین روش های درآمد است که امروزه توصیه نمی شود مگر اینکه در کنار آن از ارائه نسخه دمو (پیش نمایش) استفاده شود. بدین صورت که کاربر با دیدن دمو در صورت مایل بودن به خرید، هزینه را پرداخت نماید.

فری میم (Freemium)
این یکی از بهترین راههای کسب درآمد از برنامه، ارائه آن به صورت رایگان است. اما کاربران باید حداقل یکبار آن را برای دریافت تمام مزایای برنامه بخرند. در این حالت، امکانات پایه ای برنامه رایگان است اما کاربر برای دسترسی به بخش های بیشتر برنامه به ناچار باید مبلغی پرداخت نماید.
Freemium (فریمیم با اجازه خرید چندگانه )
درست مثل مدل freemium اولیه، این برنامه به کاربران اجازه می دهد پول بیشتری را در زمان استفاده از برنامه ها بپردازند. معمولا در بازی های موبایل دیده می شود و این مدل کاربران را مجبور می کند با انجام بازی های اضافی، هزینه های المان های دیگر برنامه را تامین کنند . بسیاری از کاربران معتاد به بازی، اقدام به خرید های چند گانه می نمایند تا زودتر به رتبه بندی محبوب خود در بازی دست یابند.
تبلیغات در اپلیکیشن موبایل
تبلیغات ایده نهایی برای درآمدزایی با اپلیکیشن موبایل است. در این مدل برنامه را به صورت رایگان ارائه می دهند، سپس اگر کاربران بتوانند تبلیغات بنر را تحمل کنند می توان تبلیغات مورد نظر را در جاهای مختلف و پربازدید اپلیکیشن قرار داد. در این مدل درآمدی، به سادگی می توان یک نسخه حق اشتراک ماهانه یا سالانه را به کاربر فروخت تا نمایش تبلیغات را از برنامه حذف کرد. ناشر برنامه در هر دو مورد کسب سود خواهد داشت.معمولا ناشرها و استورهایی که اپلیکیشن هارا منتشر می کنند ، از جمله : کافه بازار، گوگل پلی، اپ استور… این نوع خدمات را با مالکین و طراحان اپلیکیشن ها ارائه می دهند.

تبلیغات ویدئویی

در این روش، به جای نشان دادن آگهی بنر در برنامه خود، می توانید ویدیو کوتاهی را به مشتریان نشان دهید که جذاب تر و دلچسب تر است. توسعه دهندگان برنامه با شبکه های تبلیغاتی همکاری می کنند تا تبلیغات ویدئویی کوتاه را در برنامه های خود نشان دهند.
سرویس های تبلیغاتی
بجای نمایش تبلیغات ثابت و خسته کننده می توان با سرویس های تبلیغاتی دیجیتالی همکاری کرد و به شبکه از تبلیغات هدفمند متصل شد. در این حالت، هر کاربر در برنامه شما، تبلیغی مختص سلایق خودش و متفاوت با بنر دیگران می بیند.
حامی مالی (اسپانسر)
بر خلاف شیوه های قدیمی تبلیغات، با پخش تبلیغات از شرکت های مختلف که خسته کننده و آزاردهنده باشد، می توان برای از بین بردن این نوع مسائل، ناشر برنامه فقط با یک یا دو شرکت طرف قرارداد باشد و در ازای معرفی محصولات آن شرکت و دریافت پول از آن، هزینه های خود را پوشش دهد و کاربر را هم کمتر آزرده خاطر نماید.
پرداخت درون برنامه ای (درون پرداخت)
در این مدل، کاربر بطور رایگان برنامه را دانلود می نماید اما برای دسترسی به برخی المان های بیشتر برنامه باید آیتم های برنامه را خریداری نماید. این یکی از بهترین روش های درآمد است که می تواند در کنار موارد دیگر هم مورد استفاده قرار بگیرد.

فروش حق اشتراک اپلیکیشن

در این مدل، کاربر برای استفاده از تمام یا بخشی از امکانات برنامه مجبور به گرفتن حق اشتراک ماهانه یا سالانه است. استفاده از این مدل نیازمند احتیاط خاصی است چرا که کاربر ممکن است به اندازه کافی مجاب به خرید یا تمدید اشتراک خود نشود.
کمیسیون (کارمزد)
این مدل در برنامه هایی که معامله ای بین دوطرف مختلف کاربران صورت می گیرد، کاربرد دارد. برای مثال به ازای هر خرید یا فروش که بین افراد در برنامه شما رخ می دهد، شما می توانید مبلغی را به عنوان کمیسیون کسب کنید.

نتیجه گیری
روش های مختلف درآمد از طریق نشر اپلیکیشن های موبایل بررسی شدند اما لازم است به این نکته توجه کرد که هیچ کدام از این روش ها بهترین روش نیست و همه چیز بستگی به برنامه شما دارد. حتی شاید بهترین روش، ترکیبی از روش های مذکور باشد. این که برنامه تولید شده توسط شما با کدام مدل ها مطابقت دارد و کاربران شما چه افرادی هستند در انتخاب این امر بسیار تاثیر گذار است.
مشاهده نمونه کارهای هیربددیزاین